Friday, March 11, 2011

"Perancangan Strategik Sukan Sekolah"

1. PENGENALAN
• Karangan bercorak laporan ialah karangan yang melaporkan sesuatu perkara dan peristiwa.
• Contohnya laporan tentang hasil perbincangan hendak memajukan mutu sukan sekolah, persatuan sekolah, laporan mengenai mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru Sekolah (PIBG), lawatan ke sesuatu tempat bersejarah lagi menarik, lawatan harian ucapan tahunan sekolah, dan sebagainya.
• Biasanya, dalam keadaan begini, anda diminta mengandaikan diri sebagai pengerusi, setiausaha, bendahari (laporan kedudukan kewangan persatuan), ataupun anggota jawatankuasa persatuan.

2. FORMAT KARANGAN BERCORAK LAPORAN
Format karangan laporan adalah seperti berikut:
(a) Karangan jenis laporan semestinya ditulis mengikut format tertentu seperti ‘tajuk laporan’, ‘kandungan laporan’, ‘pengakuan yang menulis laporan’, ‘tarikh penulisan laporan’, ‘tanda tangan’, ‘nama’, ‘nama’, ‘jawatan pelapor’, dan persatuan yang diwakili.
(b) Butir-butir yang terkandung dalam laporan biasanya menjawab soalan seperti ‘apakah’, ‘siapakah’, ‘bilakah’, ‘di manakah’, ‘mengapakah’, dan bagaimanakah?’
(c) Tajuk laporan hendaklah ditulis di tengah-tengah halaman dengan HURUF BESAR bagi awal kata kecuali kata sendi, kata hubung, dan kata sandang, dan digarisi di bawahnya.
(d) Isi-isi laporan perlu ada pengenalan, pertengahan, dan pergakhiran ataupun kesimpulan.
(e) Pengakuan pelapor ditulis di sebelah kiri laporan sesudah perenggan akhir dengan langkau dua atau tiga baris kosong dan diakhiri dengan tanda koma (,). Huruf pertama bagi tiap-tiap kata pertama mestilah ditulis dengan HURUF BESAR.
(f) Tarikh laporan ditulis di sebelah kanan, setentang dengan pengakuan pelapor.
(g) Tanda tangan pelapor ditulis di sudut kiri sesudah pengakuan pelapor.
(h) Nama pelapor ditulis HURUF BESAR sepenuhnya dalam kurungan sesudah tanda tangan.
(i) Jawatan pelapor dan nama persatuan yang diwakili ditulis di sudut kiri bahagian bawah laporan dan diakhiri dengan tanda nokhtah (.).

3. MODEL SOALAN KARANGAN

Anda berbincang-bincang dengan beberapa orang rakan mengenai usaha bagi meningkatkan mutu sukan sekolah anda. Sambil berbincang itu, anda dan rakan menikmati kudapan kentang goreng yang rangup, lebih dikenali sebagai ‘mister potato’, yang enak rasanya dan cukup garamnya.
Hasil perbincangan, kumpulan tidak rasmi itu bersetuju menyediakan laporan lengkap dinamai “Perancangan Strategik Sukan Sekolah” untuk dikemukakan kepada Pengetua sekolah. Sediakan laporan itu selengkapnya.

4. KEHENDAK SOALAN DI ATAS


• Isu utama soalan ini yang ditulis dalam bentuk laporan ialah ‘Perancangan Strategik Sukan Sekolah’, untuk dikemukakan kepada Pengetua sekolah.
• Kumpulan tidak rasmi beberapa pelajar melengkapi laporan ini dengan cadangan peningkatan mutu sukan sekolah.
• Faktor di sebaliknya mungkin mutu sukan sekolah semakin merosot sehingga tidak mampu mengukir kemenangan pada peringkat daerah, apatah lagi negeri dan kebagsaan.
• Kata kunci karangan ialah ‘perancangan strategik’, yang perlu dijelaskan pada tahap awal karangan.
• Tubuh karangan sepatut berisi cadangan-cadangan bernas lagi konkrit bagi meningkatkan mutu sukan sedia ada.
• Karangan ini semestinya ditulis menurut format laporan.
• Pada bahagian kesimpulan, pelapor benar-benar berharap dapat memberi perhatian serius terhadap cadangan yang diutarakan dengan kadar segera.

5. RANGKA DAN ISI-ISI YANG PERLU DITULIS

1. Pengenalan laporan
• Tajuk laporan.
• Tulis di tengah-tengah halaman dan digarisi.
• Abjad pertama bagi tiap-tiap perkataan ditulis dalam HURUF BESAR.

2. Isi-isi laporan
• Latar belakang penulisan laporan
• Huraian maksud frasa ‘perancangan strategik’.
• Perancangan strategik membolehkan sekolah membuat unjuran tepat
• Fokuskan tumpuan, kaedah, keperluan maklumat, hambatan, pendekatan, dan sumbangan.
• Huraikan maksud tiap-tiap satu komponen berkenaan.

3. Akhiran laporan
• Harapan si pelapor hendaklah ditulis dalam perenggan penutupan.
• Laporan diakhiri dengan ucapan terima kasih dan ungkapan perbandingan bagi menunjukkan ketinggian harapan si pelapor.

No comments: