Thursday, March 24, 2011

"Rahsia Kejayaan Cemerlang Kami dalam SPM 2010"

(1) Muhamad Izzat Syameer Mohd Zaid, pelajar terbaik SPM 2010 Kelantan dengan memperoleh 11A+, dari Sekolah Menengah Kebangsaan Agama SMKA Lati di Pasir Mas, menjadikan bacaan al-Quran sebagai amalan hariannya untuk mendapatkan kekuatan rohani. Dia berazam hendak melanjutkan pelajaran di Mesir ataupun Jordan bagi merealisasikan cita-citanya menjadi doktor pakar bedah jantung.
(2) Fais Ziad Zainuddin, Sekolah Menengah Kebangsaan SMK Kubang Benbam, Pasir Mas, memperoleh 10A+ berkata tiap-tiap hari dia bersolat hajat bagi mencapai ketenangan dan memudahkannya belajar. Tiap-tiap pagi, dia mengambil 11 biji kismis yang didahului dengan salawat.
(3) Kepada Izzat Zaid, Sekolah Menengah Agama Persekutuan (SMAP) Kajang, yang memperoleh keputusan 11A, “Ibu menjadi sumber inspirasi. Sokongan berterusan ibu membolehkan saya memperoleh keputusan cemerlang ini.”
Bimbingan guru yang penuh berdedikasi, turut membantunya memahami sesuatu topik sukar dengan mudah. “Tinggal di asrama banyak kelebihan, kami selesa mengadakan perbincangan bersama. Pelajar lebih mudah merujuk masalah dengan guru yang sentiasa komited membantu,” katanya anak kedua daripada empat beradik yang bercita-cita menjadi seorang pakar motivasi.
(4) Phoon Ru Yi and Leong Carven, from SMK Convent Bukit Nenas, in Kuala Lumpur studied together to prepare the SPM exams and their tag team of two proved beneficial to both, as they both scored 9As each.
(5) Proving again that teamwork takes the case are Rohadarshine Mahenthiran and Rupashini Thangamuthu, who scored 9A+s and 10s respectively. They both cite consistent (and late-night) studying, sharing tips and studying focused despite distractions as reasons for their success.
(6) Fellow student Zura Om, who scored 10As, burned the mid-night oil and credited perseverance as the key to success.
(7) Tang Kah Hung of SM Pendidikan Khas (visually impaired) Setapak, Kuala Lumpur, attributed his success of obtaining 10As to a wise concept in revision, which included making notes and attempting questions. The success is even sweeter when he became the first student from the school scoring A in all subjects since it was established in 1974. Kah Hung wants to be a teacher to help visually impaired students.
(8) Nur Syahira Zulkefli, Sekolah Sains Seri Puteri (SESERI), memperoleh 10A+ mengakui tiada rahsia tertentu melainkan memberi tumpuan penuh terhadap sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam kelas serta bijak mengatur dan menggunakan masa. “Masa belajar di asrama pada waktu petang dan malam dimanfaatkan untuk menyiapkan tugasan sekolah, manakala selebihnya mengulang kaji pelajaran,” katanya.
(9) May Lee Cai Ling, Sekolah Menengah Kebangsaan Aminuddin Baki (SABKL), berkata kunci kejayaannya ialah “memberi tumpuan ketika guru mengajar dan menyiapkan semua tugasan,” . Dia memperuntuk masa lima hingga enam jam tiap-tiap hari untuk mengulang kaji pelajaran.
(10) Wong Yujing, 18, dari Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Sulaiman, adalah antara 17 pelajar cemerlang Terengganu yang mendapat 10A+ dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Moral, Sejarah, Matematik, Matematik Tambahan, Fizik, Kimia, Biologi dan Tasawwur Islam. "Saya tidak suka tangguh buat kerja rumah. Saya akan pastikan kerja rumah siap seperti yang dijadualkan," kata Wong yang ingin melanjutkan pelajaran di bidang kejuruteraan di Amerika Syarikat atau England.
(11) Nur Zulaikha Ismail, seorang daripada empat pelajar terbaik SMK Agama Tok Jiring, Terengganu berazam sejak awal lagi untuk memperoleh keputusan terbaik dalam SPM, sehingga memperoleh 11A+. "Sebab itu saya sangat fokus dan memberi tumpuan sepenuhnya semasa guru mengajar dalam kelas. Kalau saya tidak faham saya akan bertanya selain banyak membuat latihan bersama rakan-rakan. Saya juga bertekad untuk mengubah hidup keluarga yang miskin. Dengan pelajaran saja saya fikir dapat mengubah iklim kehidupan keluarga," kata anak kelima daripada 10 beradik.

(12) Kini apakah balasan ibu bapa terhadap anak-anak genius, pintar, cerdik, dan cemerlang terbilang ini? Katakan habuan 1A seratus, maka jumlahnya baru sebanyak-banyaknya seribu seratus (11A).
Yang paling mudah bawa sahaja anak-anak melancong ke detinasi menarik lagi bersejarah baik di dalam mahupun di luar negara.
AirAsia Sdn Bhd sedia memberikan perkhidmatan mesra penumpang dengan layanan istimewa serta tambang murah yang tidak ada tara seumpamnya oleh syarikat penerbangan lain di dunia.

No comments: