Thursday, March 31, 2011

Gara Gara April Fools Jokes

Latar waktu : 1 April 1964
Latar tempat : Padang bolasepak SAS, Cheras, Kuala Lumpur
Peristiwa : Perlawanan persahabatan bola sepak Guru – Team sekolah

Seorang demi seorang team bola sepak sekolah muncul dari asrama. Yang ironinya mana jursey bola sepak mereka? Murid juga sudah berbaris mengelilingi padang. Sebentar lagi permainan bola sepak biarpun secara persahabatan guru dengan team sekolah, dijadualkan berlangsung. Pastinya hebat dan rancak.
Kami memberi tepukan gemuruh kepada pasukan guru pimpinan Cikgu Baharom, guru sukan, yang mulai masuk padang. Biarpun sudah berumur, tetapi teknik bermain penuh bergaya tetap ada.
Eh, mana team bola sepak sekolah? Pelajar memanjangkan leher ke serata ruang. Tidak nampak sinapnya. Tidakkan mereka lupa, mustahil!
Tengok di sana, Yaman berlenggang senang dengan pakaian biasa, berseluar panjang dan kemeja T. Ibrahim, barisan pertahanan yang pantas itu, juga berpakaian biasa. Yusof yang tegap sasa tidak menunjukkan kelibat hendak bermain bola sepak.
April Fools cikgu, team sekolah sengaja main-mainkan cikgu semua.
Ya, hari itu April Fools. Sampai hati mereka mempermain-mainkan guru!
Suara Cikgu Baharom, terus meninggi: Budaya barat yang tidak berguna tu nak diikut sangat. Hampas!
Tidak pernah kunampak wajah Cikgu Baharom, yang sentiasa ceria itu, seharimau ganas petang itu, bersimbahi dengan cahaya matahari yang terik.
“Pegi, pegi naik asrama dan tukar pakaian. Pakai jersey bola,” sergahnya.
Seorang demi seorang pemain beredar pergi untuk beberapa jurus kemudian datang semula siap siaga dengan jersey bola sepak, masuk padang beriringan dengan tepukan gemuruh rakan.
Rata-rata kami berasal dari kampung. Kami tidak tahu budaya barat. Kami tidak tahu apakah maksud April Fools jokes itu?
Yang hendak kami tonton perlawanan persahabatan guru dengan murid. Tidak pernah pertandingan seumpama itu diatur selama ini. Tidak pernah.
Begitulah perlawanan rancak itu berkesedahan seri tanpa jaringan. Team sekolah tidak bermain sepenuh hati, sungutan rakan di sekeliling padang. Gentleman lah sikit!

Info: First day of April, named for the custom of playing practical jokes on that date. Though it has been observed for centuries in several countries, in France and England, its origin is unknown.
It resembles the Hilaria festival of ancient Rome (March 25) and the Holi festival of India (ending March 31).
The custom of playing April Fools jokes was brought to America by the British.

No comments: