Friday, March 25, 2011

"Kami nampak hantu tak berkaki"

Momen itu berlalu dengan cukup pantas. Ratina mataku tersentuh dengan lembaga tinggi ragah tidak berkaki, sambil melambai-lambaikan tangannya.
Temanku, Isa juga nampak lembaga yang menakutkan itu. Lantas kami lari sekencang boleh, memutih tapak kaki yang tidak berkasut ketika itu.
Kami tercunggap-cunggap sebaik tiba di batas ban tali air yang mengalir deras. Tanah sawah sedang dikerjakan.
“Kaunampak lembaga itu tadi Isa?” aku bertanya.
“Nampak,” sahut Isa pendek, terbayang-bayang dalam kegelapan malam yang baru bertandang itu, wajahnya yang geruh. Takut, cemas, dan mengerikan! “Meremang bulu romaku dibuatnya,” sambungnya. Nafasnya sesak. Tercunggap-cunggap!
“Mengapa kau orang berdua lari meninggalkan aku?” Muhd Noor mengusik kesesakan nafas kami dengan pertanyaan.
“Kau tak nampak lembaga setinggi pokok buluh di kanan jalan tadi?” Isa bertanya.
“Tak. Ngapa ada hantu ke?”
“Ada. Sahih, kami berdua nampak,” tingkah Isa.
“Tak boleh dibuat kawan. Jika terjadi apa-apa kepadaku tadi, bagaimana?” tanya Noor.
Dia menuntun basikal. Ada tiga beg raga berisi buku sekolah di kiri kanan handle. Tiga pasang kasut putih sekolah juga tersangkut di situ.
Macam-macam kami dengar cerita ngeri di tempat itu. Masa zaman Jepun, banyak penduduk kampung menjadi mangsa kekejaman askar matahari terbit itu. Mayat mereka digantung di situ dalam keadaan kedua-dua belah kaki ke atas dan kepala di bawah.
Sekarang, Isa dan aku percaya benar akan kisah-kisah ngeri itu sebab baru sejenak tadi, kami melihatnya dengan mata kepala sendiri.
Dalam keadaan malam bertambah gelap dan hujan renyai-renyai, kami terus pulang. Kami bersekolah petang. Dua orang rakan jiranku itu, dah masuk empat tahun bersekolah di bandar Teluk Intan, masuk Special Malay Class (SMC) dua tahun dan setahun lagi darjah enam. Aku baru masuk Remove Class, atau Darjah Peralihan kata orang sekarang.
Sambil itu, kami bercerita. Isa meningkah: “Hantu langsuir, ya Lias?”
“Entah aku kurang pasti. Biasanya, langsiur hantu perempuan berlubang belakangnya, suka ganggu orang mengandung dan mengilai. Lembaga tadi diam saja,” balasku.
“Hantu aje, sudah, habis cerita,” celah Noor. “Yang kauorang nampak tadi hantu belukar”.
Roh jahat ada di mana-mana. Ada hantu belukar yang kami nampak sebentar tadi. Hantu-hantu penunggu seperti hantu tanah, jembalang, hantu puaka, hantu sungai, ah, macam-macam lagi, ngeri aku menyebutnya. Lembaga yang melambai-lambai tadi agaknya hendak mengajak kami menjadi hantu belukar tinggal bersama-samanya.
Pekan Senin, kata penduduk kampung sekitar, memang berhantu, kesan medan pertempuran pahlawan setempat dengan askar Jepun dulu!

No comments: