Thursday, March 10, 2011

"Dunia di Pergelangan Tanganku" (3)

Pusingan ketiga dan keempat agak mudah melalui ace demi ace yang kuperkejap melalui latihan bimbingan ayah sebelah paginya.
Angin silir-semilir ketika jam menunjukkan angka dua petang cukup memihakiku untuk menolak bola melepasi gelanggang lebih-lebih lagi ketika aku mendepani warisan Novak Djokovis dari Serbia dan Nikolay Davydenko dari Rusia.
Yang sengit peringkat suku akhir apabila aku terpaksa mendepani lawan yang cekap bermain di gelanggang tanah liat. Ototnya kejap dan pukulannya mantap lagi deras melepasi 110 batu sejam.
Sekali lagi aku teringat pesanan ayah “Kekuatan fizikal dan mental perlu seiring dalam apa juga permainan”.
Ketika di UK, nasi jarang-jarang menyentuhi perut. Yang ketaranya roti dan susu. Sejak kecil lagi, seingat-ingatku, ayah dan ibu menyusuiku dengan susu Dutch Lady. Khasiatnya banyak. Protein dapat membantu pembinaan tisu dan penting bagi pertumbuhan badan. Sebab itu, lihatlah sendiri betapa pejalnya otak pergelangan tanganku, eset ketika berada di tengah-tengah gelanggang tenis.
Nah, kalsium pula jelas membantu pembentukan tulang dan gigi yang kuat. Tulang beriringan dengan otot kuat dapat menderas gerakan kakinnya berkejar ke serata gelanggang bagi menyambut bola tenis hantaran lawan.
Apa pula kurangnya dengan Vitamin B2, yang diperlukan bagi pembebasan tenaga diperoleh daripada karbohidrat, protein, dan lemak dalam makanan.
Lemak berlebihan pasti membuncitkan perut, dan mana layak menjadi pemain tenis handalan seperti diriku kini meskipun baru pada tahap remaja.
Sebagai susu rendah lemak dan kalsium tinggi berkhasiat, Dutch Lady, semacam memberi semangat menentangi lawan sengit peringkat suku akhir. Potretnya kutampal di bilik. Aku tatapi wajahnya untuk menaikkan semangat juangku.
Dia menewasiku dengan pantas pada peringkat suku akhir kejohanan remaja terbuka Peranchis, gelanggang tanah liat yang selalu mengelincir langkah untuk mengejar bola di segenap penjuru gelanggang.
Kini langkahnya pula selalu tersasar, memburu bola akibat jangkauan tidak kena dan perhitungan tidak tepat. Nyata gelanggang rumput bukan keserasian gerak kaki dan larian deras lawan dari Portugis itu, kuasa penjajah pertama menginjaki bumi bertuah Melaka.
Aku dapat pula mengekang asakan Henman Jr. di tengah-tengah tepukan gemuruh yang bertali arus pada set ketiga. Kemudian pada set penentuan aku berhadapan dengan kemelut apabila lawan berusia 15 tahun itu mengheret perlawanan ke tie break, semacam terikatnya rundingan kemerdekaan Sabah-Sarawak melalui Malaysia 1962.
Benak sanubariku sudah berkira-kira melonjak keriangan, kilauan piala rebutan sudah terbias ke wajah geruhku. Ah, hati, jangan harapkan sangat akan sesuatu yang belum pasti!
Pukulan service ace yang begitu tajam memudahkan aku menundukkan warisan Federer Jr. pada peringkat separuh akhir semalam. Aku banyak mendapat mata di jaring, berhemat dan berhemah ketika memukul bola tinggi, menyahkan hukuman unforce errors.
Salam benua terhulur melalui tepukan gemuruh apabila aku dapat mengejar mata demi mata sehingga memenjarakan hati dan perasaan lawan dengan kemenangan 7-4 pada tie break. Aku rebah di tepi gelanggang, membangunkan kapur putih penanda garisan.
Tanpa disedari, kumenangis teresak-esak ketika menerima piala kemenangan sambil membayangkan Jalur Gemilang berkibar megah menyambut kepulanganku bersama keluarga.
Perhitungan ini tenggelam ketika pintu pesawat MAS meluahkan badanku ke luar udara KLIA. Aku kaget hairan dan tertanya-tanya sendirian.
Di manakah pasukan kompang menyambut kejaguhanku? Semuanya sepi! Ke manakah mereka pergi? Kakiku semacam lemah akibat perantauan jauh apabila mengeluari pesawat.
Piala Kejuaraan Remaja Wimbledon kudakap erat-erat! Semilir angin yang berpuput lembut menyejukkan hatiku!

No comments: