Wednesday, April 13, 2011

"Berdosakah Daku kepada Suamiku?" (6)

(6)
Malam itu malam pengantin, malam pertama kudituduri laki-laki bergelar suami.
Bilik pengantin terhias indah dan cantik. Suamiku tidak berani menidurinya. “Cantik dan amat kemas,” usiknya.
Jelingannya memesrakan akal fikirku bahawa dia lebih rela tidur di bawah sahaja. Aku akur lalu menarik tilam bujang dari bawah katil.
Dia lantas menguliti seluruh badanku sepuas-puasnya, semahu-mahu, dan sehendak-hendaknya.
Aduh nikmatnya! Sudah pun kahwin. Limpahan keriangan dan kenikmatan yang membanjiri jasadku tiba-tiba terhenti oleh empangan yang terbina kukuh, mantap, dan teguh.
Baru sejenak tadi, kurasai kesedapan persis gadis yang baru sahaja menikmati keriaan dan kegembiraan malam pengantin, tetapi kini segala-galanya sudah ternokhtah.
Suamiku sedar dalam kesuraman cahaya lampu bilik tidur bahawa air mataku meleleh. Aku terbayang-bayang akan wajah kedua-dua orang guru yang melamariku. Seorang di kepala katil kanan dengan pandangan sinis memerhatikan gerak si suami “mendayungi perahu kecilku” sementara yang seorang lagi di kepala katil kiri dengan bersahaja menguliti pacuan suamiku terhadap kenderaan kecil yang baru dibelinya.
Tiba-tiba sahaja aku menjerit dalam kesepian malam mendapaki waktu. Nanti ibu bapa menyangkai aku kesakitan malam pengantin.
Oh tidak begitu. Kisahnya macam orang tidak percaya.
Benar yang kudakapi dalam olengan perahu kecilku, bukan suami tetapi dua insan yang kehausan tagihan cintaku, seorang demi seorang, saling bertukar!
Kudakapi mereka, seorang demi seorang kuat-kuat, erat-erat, dan padat-padat, kumelupai suamiku, yang bekerja keras mengumuli dan membajaki ladang sawahku.
Perasaan kasihan tiba-tiba menerjah banir perasaanku, terjahan yang amat kuat dan teramat sangat. Aku kasihan akan mereka. Mengapakah aku menolaki lamaran mereka? Mengapakah aku tidak berkahwin dengan seorang daripada mereka? Mereka sekarang baru tiba perasaan kasihan terhadap mereka? Mengapakah aku memilih lamaran orang ketiga?
Aku toleh lagi pangkal kanan katil, nampak dia yang menggeleter mengunjukkan lembaran kepadaku dulu, sedang sinis memerhatikan kekerasan sekujur tubuhku persis batang pisang rebah tanpa perasaan serta tidak bermaya.
Aku toleh pula pangkal kiri katil, terpamer wajah guru sekolah menengah dalam keadaan terus mengejek dan mempersenda permainan dan gurau senda kami.
Aku terus menangis teresak-esak. Barangkali suamiku menyangka aku kesakitan.
Oh tidak, drama ini bukan rekaan, tetapi realiti daripada satu kehidupan yang benar-benar hadir di dunia nyata, pernah kualami.
Yang kupeluki dan dakapi bukan suami, tetapi dia. Yang kuusapi dan mesrai bukan suamiku, tetapi mereka seorang demi seorang, silih berganti!
Aduh, besarnya dosaku!
Kelanjutan usia malam pengantin diusiki suara azan Subuh dari surau di depan rumah kami. Aku kaget dan hairan mengapakah di sebelahku ada seorang laki-laki, tidur mendakapiku.
“Oh, ada laki-laki rupanya tidur bersama-samaku malam tadi,” bisik hati kecilku.
Aku mengesel-ngeselkan mataku yang sebenarnya sudah bengkak.
Malu aku mengenangkan malam pengantin penuh trajis itu.
Sejurus kemudian aku sudah berada di bilik air. Sejurus kemudian lagi, suamiku datang pula mengambil alih tempatku sesudah aku selesai bersiram.
Kami pertama kali bersolat jemaah Subuh pagi itu. Jauh-jauh di sudut hati, aku memanjatkan doa ke hadrat Ilahi agar dipanjangkan jodoh dengan dia. Rupa-rupanya dia juga berdoa begitu.

No comments: