Sunday, February 27, 2011

Tip-tip Menjadi Pelajar Cemerlang




Tip-tip untuk muncul pelajar cemerlang SPM:
(1) Ulangkaji pelajaran awal secara konsisten.
(2) Bagi pelajar Islam, selalu dekati dan ingati Ilahi.
(3) Panjatkan doa agar diberkati segala usaha jujur dan ikhlas.
(4) Buat solat sunat tahjud, hajat, dan membaca al-Quran.
(5) Urus masa secara seimbang dan cekap.
(6) Otak mengongsi kawalan akal-fikir dan kesihatan tubuh.
(7) Kecerdasan otak terhasil daripada pengambilan makanan berzat.
(8) Ambil vitamin tambah untuk tingkatkan kecerdasan otak dan minda.
(9) Selalu ambil madu lebah yang tinggi khasiatnya.
(10) Madu asli dapat mempertingkat memori ingatan.


Baik Nik Nur Madihah Nik Mohd Kamal, baik Mohamad Aizuddin Mohd Yaakub, mahupun pasangan kembar Rohamina-Rohaisha Jamil, masing-masing nampaknya menggunakan resipi serupa dengan mengingati dan mendekatkan diri kepada Allah SWT sebelum dan sesudah mengulangkaji pelajaran sehingga akhirnya muncul pelajar cemerlang-terbilang.
Pada peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun 2008, Hik Nur Madihah muncul pelajar cemerlang peringkat nasional apabila memperoleh 20A termasuk 1A2, mengatasi rekod cemerlang Siti Fatimah Mokhtar, yang mendapat 18A termasuk 1A2 pada 2006, dari sekolah yang sama, Maahad Muhamadi (Perempuan) di Kota Bharu, Kelantan.
Mohamad Aizuddin pula memperoleh A1 dalam semua 13 subjek yang diambilnya dan muncul antara pelajar terbaik SPM 2008 di Negeri Sembilan.
Pasangan kembar Jamil yang belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) King George V, Seremban mendapat 11 A 1 merangkum subjek sains dan matematik dan sains sosial.
Lain halnya dengan Zamri Amir yang juga mendapat 11A1 dan muncul antara pelajar terbaik Sekolah Alam Shah, di Putrajaya, kerana biarpun berasal daripada keluarga susah seperti keluarga Nuk Nur Madihah, pengurusan masa yang cekap dan seimbang menjadi faktor penting di sebalik kecemerlangannya itu lantaran dia juga aktif dalam Pasukan Orkestra SSAS.
Allah SWT berfirman dalam Surah Surah at-Tiin (Ayat 4-6): Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).
“Kemudian (jika dia panjang umur sehingga tua ataupun menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia kepada serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah, kecuali orang-orang yang bermain dan beramal salih, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus”.
Persis kata Nik Nur Madihah, anak jati kampung nelayan, Kampung Parang Puting, dekat Pantai Sabak itu:
“Saya mengulang kaji awal pagi tiap-tiap hari selepas solat tahajudin sesudah membaca al-Quran”.
Begini pula kata adik beradik kembar, Rohamina dan Rohaisha: “Kami selalu membaca al-Quran, selain kerap melakukan solat hajat agar dipermudah kami mengikuti pelajaran dan mendapat kejayaan cemerlang”.
Allah SWT berfirman dalam Surah al-Mukminun (Ayat 1-5): Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu mereka yang khusyu’ dalam sembahyangnya; Dan mereka yang menjauhkan diri daripada perbuatan dan perkataan yang sia-sia; Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu); Dan mereka yang menjaga kehormatannya. …
Bagi Mohammad Aizuddin, pendekatan diri kepada Yang Maha Berkuasa dan Pencipta Sekalian Alam penting sebab mengingati Allah melalui pengerjaan suruhan-Nya dan penjauhan larangan-Nya menjadikan jiwa sentiasa tenang dan mudah memahami pelajaran.
Dan sesungguhnya pelajar cemerlang SPM 2008 yang disebutkan di sini adalah pilihan Allah daripada 6,277 calon cemerlang lain, menepati maksud Surah ar-Ra’d (Ayat 26):
Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya, dan Ia juga menyempitkannya. Dan mereka (yang ingkar): bergembira dengan kehidupan dunia, sedangkan kehidupan dunia itu tidak lain daripada kesenangan yang kecil dan tidak kekal, berbanding dengan kesenangan hari akhirat.
Sebagai manusia pilihan dengan sebaik-baik kejadian bersekali penganugerahan akal-budi melalui otak yang pintar, mereka tidak pernah melupai Allah SWT dengan melakukan suruhan ibadatnya demi tuntutan ukhrawi dan duniawi.
Otak mereka sama juga seperti binaan otak pelajar dan malahan manusia lain, seumpama dua buah hemisfera. Satu sebelah kanan sementara yang satu lagi sebelah kiri. Kedua-duanya mengongsi pemikiran dan kawalan tubuh badan.
Bagi kebanyakan orang, hemisfera otak kanan lebih kreatif sementara yang sebelah kiri lebih logik. Yang lebih kreatif melahirkan insan berfikiran sains sosial sementara yang lebih logik berfikir secara saintifik dan matematik.
Otak pelajar cemerlang ini nampaknya seimbang hemisfera kanan dan kiri bergabung-jalin melahirkan kepintaran subjek sains sosial dan sains tulen.
Manusia dianugerahi akal untuk berusaha dan berfikir mengejar kejayaan duniawi dan ukhrawi seperti janji Ilahi asalkan kita sentiasa mengingati dan mendekati-Nya. Resipi mereka sepatutnya jadi ikutan calon SPM tahun 2010, yang bakal diumumkan keputusannya sedikit masa lagi, untuk meraih kecemerlangan lebih terbilang.

2 comments:

hrgroup2u said...

Boleh juga mengamalkan meminum susu kambing... baik untuk kesihatan tubuh badan dan minda. InsyaAllah.

Dr. Ilias Zaidi said...

Memang boleh. Seelok-eloknya madu asli digaul dengan telur.